5 modalități pentru a îmbunătăți scrisul de mână

5 modalități pentru a îmbunătăți scrisul de mână

5 modalități pentru a îmbunătăți scrisul de mână

 

            În clasa I e minunat! Vă spun asta din proprie experiență. Să înveți copiii să scrie și să citească e cea mai frumoasă experiență din lume. Am trecut prin așa ceva, ne-am bucurat în fiecare zi, de fiecare element nou învățat, de fiecare literă, de fiecare joc, de fiecare pagină din caiet acoperită cu literele scrie prin forțe proprii. Însă, dacă ar fi atât de simplu!

            Învățând tot mai mult litere, și legându-le între ele, am descoperit că sunt destul de nărăvașe, buclucașe nevoie mare, literele astea. Uneori, privind pagini din caiete, observam că scrisul nu ar fi atât de aspectuos pe cât am fi vrut. Tendința e să le spunem copiilor a căror scris nu e ce credem noi că ar trebui să fie: Scrie mai frumos! Însă, ei chiar încearcă și se străduiesc să scrie frumos, însă uneori nu prea reușesc. M-am gândit să desfac în bucăți, 5 procedee pe care le putem aplica, în clasă dar și acasă, atunci când vedem că elevii, cu toată străduința, nu reușesc să scrie pe cât de frumos ar vrea.

              1. Este foarte important ca musculatura fină a mâinii copilului să fie dezvoltată și antrenată. Aici contează mult anii anteriori scrisului în care modelăm plastilină, ne jucăm în nisip, colorăm, desenăm, ne jucăm diferite jocuri de gândire cu creionul pe hârtie, desfășurăm diferite activități de confecționare (lipire, decupare, rupere), pictură cu degetele, orice implică dezvoltarea mușchilor mici ai mâinii e extrem de importantă.

              2. În primul rând, răbdarea e esențială. Atunci când copilul se grăbește, scrisul va arăta la rândul lui grăbit, vor exista ștersături sau tăieturi. E esențial să le spunem copiilor să fie răbdători, să nu scrie cu viteză. Chiar dacă inițial vor scrie mai încet, în timp vor fi tot mai îndemânatici, mărind viteza scrisului dar păstrând aspectul frumos. Acum, răbdarea, e un termen destul de abstract pentru copii, însă putem să le-o transmitem chiar noi prin exemplul personal, printr-un zâmbet de încurajare și prin observarea scrisului frumos deja realizat.

              3. Liniile paginii sunt prietenele noastre! E bine ca elevii să știe asta. Liniatura caietului vine în ajutorul tău, de fiecare dată, ea te ajută să trasezi literele la dimensiunile potrivite, pentru că năzdrăvanele astea de litere nu sunt toate de aceeași dimensiune. Unele urcă până pe suprarând, altele coboară până pe subrând, altele stau cuminți pe rând. Năzdrăvanele! Proporția literelor e esențială atunci când vrem ca estetică scrisului să conteze! Și proporția și spațiul dintre cuvinte, alineatele și aranjarea în pagină, toate contează extrem de mult.

              4. Unii copii apasă foarte tare cu stiloul pe hârtie, sau strâng foarte tare stiloul în mână, tocmai din dorința de a avea control mai mare asupra scrisului. Le vom reaminti așadar că dacă vârful atinge doar hârtia și noi ținem relaxați stiloul în mână, vom avea un control mai bun asupra liniilor trasate și liniile vor curge neîntrerupt în încercarea noastră de a scrie. O apăsare prea mare nu va îmbunătăți aspectul scrisului. De asemenea e important să le reamintim copiilor sa scrie în fir continuu și abia după ce au terminat de scris tot cuvântul să ridice stiloul de pe hârtie și să pună căciulițele sau punctele acolo unde aste cazul.

              5. Esențial, de asemenea este ca stiloul să fie ținut corect în mână, poziția corectă a corpului și a caietului, copilul să știe cu exactitate cum se trasează fiecare literă.

Badiu Claudia

Articole

No description. Please update your profile.

LEAVE COMMENT